Felcserélhető-e a sorrend?

pvzsuzsa shared this question 9 years ago
Answered

Dr Munkacsy Katalin leveléből idézve:


"Roppant érdekes látni, hogy a Fazekasban hogyan használható a szerkesztési problémák megoldásához, és az euklideszi kritériumok lényegének megmutatásához is a GeoGebra. És akkor nekem még maradt, pontosabban most fogalmazódott meg a további kérdésem. Érett matematikai szemlélettel rendelkező tanulókat ezen az úton hatékonyan lehet fejleszteni, erről teljesen meggyőztél. De mit lehet akkor tenni, ha éppen az a célom, hogy ezt az eszközt használjam fel ennek az érettségnek a megközelítésére? Én arra gondolok, hogy akik számára úgy általában maga a szerkesztés értelmetlen, tud-e segíteni a GeoGebra. Vagyis felcserélhető-e a sorrend, először papíron azután képernyőn, vagy sem? Bennem az motoszkál, hogy körzővel, egyenes vonalzóval bajlódni az kevéssé tűnik érdekesnek egy átlagos diák számára, mint a képernyőn bűvészkedni."


Várjuk mindenkinek a véleményét, észrevételeit és tapasztalatait!

Comments (2)

photo
1

Először egy lépéssel visszalépek. A diák hajlamos azt gondolni, hogy a matematika az, amit számonkér a tanár, a matematikai igazság az, amit elfogad a tanár. Ez egy rossz állapot. A rab ember állapota. Tanárként épp azt szeretnénk, hogy a diák szabad emberré váljon.

Ezért tartom nagyon fontosnak, hogy az órákon egy-egy példának sok különböző megoldási módját lássuk, amelyek elvezetnek ugyanahhoz az eredményhez, illetve, ha máshoz vezetnek el, akkor járjunk utána miért. Az ilyen típusú vizsgálatok segíthetik hozzá a diákot, hogy megértse, a matematika nem a tanártól függ, hanem a személytől függetlenül létező(?) dolog.

Természetesen ehhez segítenek a gyakorlati példák is. A témába is vágnak az olyan feladatok, amelyek során a diáknak a síkban kell megszerkesztenie valamit, valamiket és abból összehajtohatható vagy azokból összeragasztható egy térbeli objektum. Sok más típusú példa is említhető lehetne itt. Az ilyesfajta feladatok azonban nem tudnak különbséget tenni a „jó közelítő megoldás” és a „matematikailag pontos megoldás” között.

Tapasztalom, hogy sok lelkes diák egy-egy példamegoldás után szalad hozzám és kérdezi: „ez a jó eredmény?”. „Hogy tudnád ellenőrizni?” kérdezem néha. A matematikán messze túlmutató eredmény lenne, ha diákjaink megszoknák munkájuk önellenőrzését.

A számítógép használata felerősítette az olyan jellegű kérdéseket, hogy „ez a valóság?”, „ez az információ igaz?”. A számítógép révén a repülőgépvezetéstől alig eltérő élményben lehet részünk és az életünk bármely területén felmerülő kérdésekre választ találhatunk. Képesek leszünk-e ezekkel az élményekkel ésszerűen élni, képesek leszünk-e a talált válaszokat mérlegelni? Rabjai leszünk-e a gépnek vagy az urai?

Legyünk képesek a számítógép ellenőrzésére, tesztelésére! Ezért tartom lényegesnek, hogy akkor használjuk a gépet valamire, pld szerkesztésre, ha már annyi tapasztalatunk, ismeretünk van a tárgyról, hogy a gép által adott szokatlan eredményt mérlegelni, ellenőrizni tudjuk.

Hraskó András

photo
1

A fenti általános véleményemet megtartva azért magam is próbálkozom a kicsik geogebrára oktatásával:

http://home.fazekas.hu/~hra...

Hraskó András

© 2021 International GeoGebra Institute